У вівторок
14 листопада о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега Яськіва
запрошують на перегляд та обговорення фільму Еріка Ромера «Осіння казка» (Франція,
1998).
Немов шовкова хустка з-під пальців, ще одна
осінь вислизає з нашого життя, залишаючи присмаки того, що збулось і що не
збулось. Радість та сум терпкими нотами червоного вина залишаються на стінках
келихів, які випиваємо з друзями, коханими або ж просто на самоті. Ми шукаємо
відповіді, а знаходимо нові запитання, про які так складно говорити. Складно,
бо боїмося бути непочутими, залишитися самотніми, знову не досягнути
недосяжного щастя.
Творчість одного з лідерів французької “нової
хвилі” режисера Еріка Ромера – особливе явище у світовому кіно. Його мистецтво
– дивовижно ненав’язливе – повертає нам смак справжнього кіно. Звиклі прийоми
та ефекти, які покликані загравати з глядачем, свідомо ігноруються, залишаючи людину
перед людиною по обидва боки прозорого екрану.
Точність
відтворення рухів у такому кінематографічному дзеркалі бездоганна, правдивість
почуттів – довершена. Усі інші засоби та фокуси – як от монтаж, спецефекти,
музика, костюми – стають необов’язковими приправами до основної страви –
історії людини.
У фільмах Ромера увага глядача утримується не
стільки дією і тим паче не спецефектами, а виключно словами: роздумами,
діалогами, розмовами. Зрештою, саме слова залишаються з нами повсякчас, навіть
на самоті. І режисер ставиться до слова з величезною повагою. Його діалоги
продумані, захопливі, літературні та кінематографічні водночас. Така здатність
зробити невидимою межу між людьми, яка притаманна фільмам Ромера, і є справжнім
кіном.
Драматургія
фільмів Ромера постає з невпинного бажання людини віднайти своє щастя. І саме у
цьому розкривається багатогранний світ фільмів Ромера. Адже у них
розповідається про найважливіші для людини почуття, цінності, моральні основи.
Недаремно свої фільми режисер об’єднував у цикли («Казки пір року», «Комедії та
звичаї», «Моральні історії»), фактично історії, які розкривали природу людської
душі, внутрішньої свободи або ж допомагали людині у визначенні орієнтирів
життя.
Ті
історії можуть бути різними, але всі – близькі та зрозумілі. Їх навіть можна
переплести у гарний фоліант і підписати власним іменем. Така магічна книга буде
зрозумілою та близькою не лише вам, але й тим, хто став її головними
персонажами.
Магія фільмів Ромера полягає у руйнуванні
кінематографічних умовностей. Здатність знімати близьке, ”без розмежувань” кіно
і переповідати правдиві людські історії зробила Еріка Ромера справжнім
моральним авторитетом не лише у французькому, але й у світовому кіно. Тому його
фільми сприймаються чи не найкращою терапією людських душ. Кращі з них здатні
увійти у серце і залишитись у пам’яті дуже органічно, так ніби і були частиною
нас самих. Так ніби це ми самі знімаємо кіно, так ніби це кіно саме про нас або
ж ми знаємо про кого. Це дуже і дуже рідкісна ознака для кінорежисера і Ерік
Ромер тут неперевершений.
Кінематографічний ритм нашого Кіноклубу
маркується фільмами з найкращого циклу Еріка Ромера “Казки пір року”.
“Осіння
казка” – останній фільм з цього циклу. Він, як і попередні, про жінок та їхніх
чоловіків, про покоління батьків та їхніх дітей. Різних за віком, але поєднаних
пошуками кохання та втечею від самотності. Історії героїв, яким за 20 і тих
кому за 40, складно переплітаються, балансуючи між дружбою та любов’ю. Жінки, у
яких ще попереду і кохання, і сімейне життя, спілкуються з тими, які вже
пережили розлуку та втрати, але чекають і шукають нове кохання. Головною
героїнею є 45-річна вдова, яка готова до нових стосунків і яку подруга
знайомить одразу з двома чоловіками, що, безумовно, додає фарб та емоцій, проте
ще більш ускладнює життя.
А
ще фільм налитий вином, осіннім сонцем півдня Франції та запахом пожовтілого
виноградного листя. Він легкий та інтелектуальний, драматичний та комедійний
водночас.
Ерік Ромер своїм фільмом дає людині надію.
Персональну і водночас всезагальну. Надію на те, що ще можна полюбити, що ще
можна все повернути, що слова мають вагу, а жести – значення. Що життя – це не
пафос подій, а правда повсякденності. Що любов – це коли людина стає перед
людиною без жодного дзеркала. Навіть кінематографічного…
Приходьте. Зустрінемося…
Олег Яськів
Conte
d’automne, Eric Rohmer, 1998
Нагороди: Венеційський фестиваль за кращий сценарій
Читайте про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/