У вівторок 6 вересня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега
Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму Річарда Лінклейтера «Перед
заходом сонця» (США, 2004).
Дні у міжчассі між літом та
осінню – особливі. Ніколи в інший час імпресія відчуттів та вражень від
переходів – світлових, теплових, кольорових – не відбувається так тихо, повільно
і ненав’язливо. Цей період чимось схожий на історії інтимних почуттів між
чоловіком та жінкою, такі ж невиразно легкі, балансуючі на кінчиках пальців та
у ще невпорядкованих думках…
Фільм “Перед заходом сонця”
– немов неопалима купина, яка омолоджує і душу, і тіло. Він про те, що
трапиться з кожним обов’язково. Якщо не в реальності, то в мріях чи снах.
Але ж хочеться справжності,
отого запаморочення в голові від мимовільних дотиків; постійно присутнього
запаху ранньої осені від довгих прогулянок, коли ночі вже довгі, але ще теплі,
а ранки наелектризовані сонячною прохолодою; отих впізнавань себе в іншому та
напівжартівливих інтелектуальних змаганнях; того спільного погляду на
архітектуру природи, який переростає у спільне бачення природи речей. А можливо,
і не переростає… Через це і присмак небезпечної пригоди, коли майбутнє – ніби
марево крізь неспокійний сон спраглого мандрівника.
Видатний американський
режисер Річард Лінклейтер часто повертається у Європу. Можливо, йому бракує
атмосфери старих вулиць та тіней далекого минулого для того щоб вибудувати
найкращі декорації для своїх героїв. Навіть якщо й так, то головним у його
фільмах залишаються людські стосунки. Причому на відміну від інших добрих
режисерів, які часто вихоплюють потрібні епізоди, відтинаючи передісторії,
Лінклейтер намагається прослідкувати еволюцію любові від зародження і до
завершення. Це стало навіть нав’язливим завданням для режисера – від фільму до
фільму вивчати людину та її почуття.
“Перед заходом сонця” –
другий фільм з “трилогії кохання” – якщо так можна назвати зняті з десятирічним
інтервалом фільми “Перед світанком”, “Перед заходом” та “Перед опівніччю”.
Своїм унікальним задумом режисер намагається пов’язати різні періоди людського
життя з різними стадіями розвитку любові. Він слідкує за своїми героями, яких
уже на протязі двадцяти років незмінно і блискуче грають Ітан Гоук та Жюлі
Дельпі (які не просто “вросли” у ці історії, але й стали їхніми
співсценаристами). Режисер вкладає в їхні уста слова, які виходять далеко за
межі інтимних розмов закоханих і тому стають універсальними для різних
поколінь. Тільки цього разу все серйозніше – герої стали зовсім дорослими,
проросли власними історіями невдач – і, відтак, відчувається більше осіннього
настрою в їхніх словах та обережності в надіях. Проте залишається найголовніше
– неймовірна достовірність розмов і само-присутність глядача у кадрі.
Розширяється коло тем і проблем людини та міжособистісних стосунків, які
розкривають автори. Змінюється лише елегантне тло для дослідження природи
кохання – якщо у першому фільмі це був Відень, то зараз Париж.
Через це їхні роздуми,
пристрасні діалоги завжди цікаві та витягують глядача з потойбіччя екрану і
долучають до розмови. А ще головніше – долучають до співпереживання або
проживання власних історій, – історій почуттів та втрат – які вже трапилися або
ж обов’язково відбудуться. Інакше для чого жити у цьому такому плинному,
незбагненному, наповненому можливостями світі.
Тож входимо в осінь.
Повільно. Смакуючи найкращі спогади та мрії…
Олег Яськів
Before Sunset, Richard Linklater, 2004
Читайте
про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/