У вівторок 24 червня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега
Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму Бернардо Бертолуччі «Останній
імператор» (Італія-Великобританія-Китай, 1987).
Сьогодні,
коли двері зла прочинилися і холодний вітер тоталітаризму студить вільне серце,
ми повинні навчитися розрізняти зло, опиратися злу, боротися зі злом. І перемагати.
Людина як особистість повинна перемогти зло як систему. У цьому духовна
таємниця світу. Потрібно лише це зрозуміти. І не боятися…
“Останній
імператор” – один з найвідоміших фільмів за всю історію кіно. Величезна
кількість найвищих нагород – не лише данина часу, але й свідчення справедливого
“входження у класику”. А ще тому, що у фільмі природа влади, і місце людини у
ній аналізується на дуже “тонкому” рівні. Це епос з людським обличчям,
монументальний твір, у якому форма (нехай і бездоганна) підпорядковується духу.
Історія останнього
китайського імператора – не лише одна зі сторінок трагічної історії Китаю
першої половини двадцятого сторіччя. Це кардіограма Часу, в якому ми живемо.
Адже країни, режими, пейзажі – лише декорації для справжньої людської драми.
Драми, у якій зростання і возвеличення змінюється падінням і приниженням.
Якщо відкинути
історичний контекст, то фільм стає універсальною моделлю екзистенційної
поведінки людини в умовах тотальної не-свободи, яка під певним кутом зору
обов’язково підійде кожному.
У творчому доробку
видатного режисера Бернардо Бертолуччі фільм “Останній імператор” – чи не
найбільша вершина, після якої режисеру залишилося тільки опускатись до простих
людських драм. У нього це також виходить добре (після “Імператор” були зняті і
“Невловима краса” і “Під пологом неба”), але в “Останньому імператорі”
зухвалість думки та розмах реалізації досягли максимуму. Переглядаючи цей
фільм, бачиш далі, ніж міг собі уявити, підіймаєшся вище, ніж наважуєшся
думати.
З естетичної точки
зору фільм знятий бездоганно. Камера геніального Вітторіо Сторраро, музика
Рюіті Сакамото, декорації та костюми Фердінандо Скафйотті. І формою, і змістом
він нагадує буддистську мандалу – масштабний надзвичайно складний і красивий
візерунок з кольорового піску, який ретельно викладають впродовж довгих днів
цілим монастирським братством, щоб потім миттєво зруйнувати створену
досконалість – яка зникає з титрами, але надовго залишається у серці. Адже
людина – лише піщинка у безмежному потоці історії, перемелена у жорнах
безжального часу.
Бездоганна
композиційно картина, у якій Людина протиставляється Владі і залишається
наодинці з вічністю. Мізерія та велич, стійкість та натиск, розгубленість та
безжальний розум. Ці противаги утримують фільм у крихкій рівновазі, порушити
яку здатен лише сам глядач, обравши кредом свого життя одну з протилежних
позицій.
Перед нами справжня
класика! У довгі червневі вечори, наповнені світлом дня і надією на перемогу –
саме час дивитись цей бездоганний та герметичний як закрите імператорське місто
фільм, у якому насправді безліч виходів… Приходьте!
Олег Яськів
The Last Emperor, Bernardo Bertolucci, 1987
Нагороди: 9 Оскарів, 3
призи Британської кіноакадемії, в т.ч. за кращий фільм, 4 Золотих глобуси в
т.ч. за кращий фільм, Сезар за кращий фільм.
Читайте
про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/