У вівторок 7 квітня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега
Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму Інгмара Бергмана «Причастя»
(Швеція, 1962).
Кращі фільми великого
Інгмара Бергмана понадчасові – як готичні собори, ренесансні фрески,
візантійські ікони чи натюрморти Ван-Гога. Режисер дивовижно вміє замінювати
дію тіла на дію думки. Те, що так важко дається людині у реальному житті,
досконало реалізується у фільмах Бергмана. Тому тривалість його фільмів
релятивістська – часто навіть короткий хронометраж розростається у застиглість
часу з неймовірною інтенсивністю життя розуму.
“Причастя” Інгмара Бергмана
– фактурний, живий і потрібний кожному фільм. Він залишає на руках стійкий
запах, але такий рідний як у новонародженої дитини, яку притуляєш до чола у
молитві за її щасливу долю. А ще – у наш інтенсивний і дещо самовпевнений час –
це погляд надії, звернений до невидимового Бога.
Кіно Бергмана – це також
велика література. Його фільми хочеться дивитись уповільнено, так як читаєш
хорошу книгу. Символізм та метафоричність кадрів у його фільмах – ненав’язлива,
а проявляється з природи нашого буття, з повсякденності, яку не помічаємо. Око
геніального оператора Свена Ньюквіста наділене таким же сильним даром бачити
сенс існування, як і сценарії самого Бергмана.
Бергман майже ніколи не був
тривіальним у виборі проблематики своїх фільмів і тим більше ніколи не був
кон’юнктурним у заграваннях з масовим глядачем. Його глядач – це сучасна
людина, яка живе у час кризи моралі, цінностей, релігії. Його глядач – також і
сам Бергман. Тому кожен фільм режисера автобіографічний та універсальний
водночас. Тому його кінематограф продовжує притягувати глядачів, як
інтелектуалів, так і простих людей.
Сам Інгмар Бергман був
одним з кращих мислителів двадцятого сторіччя, який говорив до людей не через
слово як філософи і письменники, не звуками, як композитори і не фарбами як
художники, а кінематографічною мовою, яка поєднала всі інші способи діалогу.
Недаремно складно знайти сучасного серйозного режисера, який би не перейшов у
своєму становленні через вплив Бергмана як митця та особистості.
Сумнів, страх, страждання,
любов, смерть наповнюють простір “Причастя” – одного з кращих фільмів великого
класика. Але лейтмотивом звучить ідея, що людина без віри втрачає свою природу,
і, відповідно, сенс.
У «Причасті» тема віри
розкрита найбільш чесно, але делікатно. Жодних компромісів, жодних спрощень. В
основі кризи цивілізації завжди лежить криза віри. Усе решта – війни,
деградація моралі, ослаблення культури, технологічний занепад – лише похідний
наслідок результату стосунків людини зі своїм внутрішнім духовним світом, який
побудований на вірі. Вірі у Бога, у людину, у кохання, дружбу, людяність.
Навіть у найбільш просвітлених і духовних фільмах Бергмана головна увага
звернута завжди до стосунків між чоловіком та жінкою.
Віра і любов у розумінні
Бергмана – взаємопов’язані здатності. У цьому поєднанні не все так просто, як
здається при поверховому розгляді, нав’язаному обивательським світоглядом чи
клерикальними канонами. Тому Бергман як мудра людина уникає моралізаторства і
тиску на людину. Він усвідомлює, що у своїх фільмах він такий же безсилий як і
Христос перед жорстокістю світу. Саме тому обидва переконливі. Адже перемогу
можуть дати тільки правда і любов.
“Причастя” – бездоганний в
естетичному вирішенні та змістовному наповненні фільм. Еталон справжнього кіно.
Мабуть, кращий фільм про віру людини. Добрий шанс зміцнити її для того хто
вірить і повернути для того, хто сумнівається.
А для нас, у Кіноклубі, це
найкращий спосіб підготувати свою душу до Великодня, а ще краще – до щоденного
життя після свята…
Приходьте. Буде світло…
Олег Яськів
Nattvardsgästerna, Ingmar Bergman, 1962
Читайте
про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/