У вівторок 10 березня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега
Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму Патріса Леконта «Обіцянка»
(Франція-Бельгія, 2013).
Інколи здається, що знаєш
як треба любити. Як тримати паузи, про що мовчати, про що говорити. Чого хотіти
одразу, а що відкласти до “остаточного вирішення питання”. Адже про все вже
написано, знято, намальовано – тільки обери свою модель поведінки. Але
насправді, коли це стається, і дійсно хочеш любити, а не імітувати, тоді з
далекими звуками призабутої мелодії підкрадається морозяна невпевненість і
млосне відчуття стрибка у невідомість. Душа не слухає тіла і орієнтується на
віддалені ідеали, до яких спрагло хочеться дотягнутись.
Фільм відомого французького
режисера Патріса Леконта “Обіцянка” – один з тих каналів зв’язку, які здатні
повернути любов у правильне русло. А ще – еталонний зразок справжнього кіно, де
все збалансовано, вивірено на шальках доцільності, продумано та осмислено.
Жодного зайвого слова у діалогах, жодного затягнутого кадру, жодних
надмірностей в інтер’єрах. Складається відчуття, що автори фільму грають
з глядачем у гру, де останній активно доповнює екранну розповідь, включаючи
власний досвід та очікування.
А сама розповідь змушує
по-новому глянути на творчість Стефана Цвейга не лише тих, хто його ще належно
не оцінив, але й тих хто його любить – настільки елегантно і точно переданий
дух прози великого австрійця. Маневруючи на межі мелодрами чи любовного роману,
ані Цвейг у романі “Подорож в минуле”, ані Леконт у фільмі, не завалюються у
цей спрощений жанр, а навпаки – підносять історію кохання на найвищі щаблі
художнього втілення. Класичний трикутник – де двоє чоловіків з різних вікових
та статусних категорій змагають за кохання жінки – передана з максимальною
достовірністю і навіть, наважуся, стверджувати, рідкісним сьогодні тактом.
Можливо у часи сторічної давності – епоху пізнього вікторіанства, модерну та
декадансу – така етика стосунків, коли пристрасть і честь виплітають драматичну
кориду, могла сприйматися більш спокійно, але зараз – після кількох хвиль
сексуальних і соціальних революцій та страшних воєн – навряд чи. Тому для
сучасного глядача жертовність, на яку йдуть усі герої фільму заради свого
кохання – це сильна морально-етична максима, до якої втомленій душі хочеться
дотягнутися.
Драматичне вістря фільму –
обіцянка закоханих, якої вони намагаються дотриматись, щоб зберегти любов та не
образити третього. Цей аспект “класичних трикутників” майже завжди легковажно
обходять сучасні автори, через що більшість історій провалююються у
мелодраматичний, а отже, спрощений, некрасивий і, від того, нецікавий жанр.
Навіть якщо життєвих прикладів таких нецікавих стосунків довкола достатньо. Адже
мистецтво – це не лише фіксація дійсності, яка часто банальна, але й творення
можливостей для нової якості вчинків, свіжого смаку почуттів. Фільм Патріса
Леконта – саме про це.
Окремої уваги заслуговує
атмосферність фільму. Епоха початку двадцятого сторіччя з її повагою до
предметів інтер’єрів, деталей костюмів, спокою спалень, тиші бібліотек, звуків
фортепіано під високими стелями, дорогого дерева письмових столів та світлих
картин постімпресіоністів відображена у фільмі з музейною точністю та казковою справжністю.
Музика сучасного композитора Габріела Яреда ненав’язливо доповнює
імпресіоністичну картину епохи, а обличчя акторів немов зібрані з портретів
того часу.
Фільм нагадує кожному, хто
ще здатен на глибокі почуття або прагне їх віднайти, що любов – це комбінація
достойних вчинків, які постають в результаті моральної перемоги над власними
слабкостями і нестриманими бажаннями та величезної, до самозречення, поваги до
того кого любиш.
Величезна радість від того,
що таке кіно ще знімають. Ні, добрих фільмів і зараз не бракує. Але “Обіцянка”
залишає враження довершеної єдності форми та змісту.
Приходьте. Переконаєтесь…
Олег Яськів
A promise, Patrice Leconte, 2013
Читайте
про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/