У вівторок 23 грудня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега
Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму Еріка Ромера «Зимова казка»
(Франція, 1992).
Дні у передчутті свята та справжньої зими
огортають нас особливою сферою емоцій і мрій. Її можна навіть помітити довкола перехожих, якщо бути трохи
уважнішими, ніж зазвичай. Такі дні пронизані передчуттями, які здатні
подарувати невимовну радість. Ті передчуття навіть не в усмішках, а в очах. Щоб
їх прочитати, потрібно
просто дивитися в очі. А чого кращого можна бажати, ніж щоби близькі люди
дивилися тобі в очі і не ховали власних…
Творчість одного з лідерів французької “нової
хвилі” режисера Еріка Ромера – особливе явище у світовому кіно. Його мистецтво
– дивовижно ненав’язливе – повертає нам смак справжнього кіно. Звиклі прийоми
та ефекти, які покликані загравати з глядачем, свідомо ігноруються, залишаючи
людину перед людиною по обидва боки прозорого екрану. Точність відтворення
рухів у такому кінематографічному дзеркалі бездоганна, правдивість почуттів –
довершена. Усі інші засоби та фокуси – як от монтаж, спецефекти, музика,
костюми – стають необов’язковими приправами до основної страви – історії
людини. У фільмах Ромера увага глядача утримується не стільки дією і тим паче
не спецефектами, а виключно словами, роздумами, діалогами, розмовами. Зрештою,
саме слова залишаються з нами повсякчас, навіть на самоті. І Ерік Ромер
ставиться до слова з величезною повагою. Його діалоги продумані, захопливі,
літературні та кінематографічні водночас. Оця здатність зробити невидимою межу
між людьми, яка притаманна фільмам Ромера, і є справжнім кіном.
Драматургія фільмів Ромера постає з невпинного
бажання людини віднайти своє щастя. І саме у цьому розкривається багатогранний
світ фільмів Ромера. Адже у них розповідається про найважливіші для людини
почуття, цінності, моральні основи. Недаремно свої фільми режисер об’єднував у
цикли («Казки пір року», «Комедії та звичаї», «Моральні історії»), фактично
історії, які розкривали природу людської душі, внутрішньої свободи або ж
допомагали людині у визначенні орієнтирів життя.
Ті історії можуть бути різними, але всі – близькі
та зрозумілі. Їх навіть можна переплести у гарний фоліант і підписати власним
іменем. Така магічна книга буде зрозумілою та близькою не лише вам, але й тим,
хто став її головними персонажами.
Магія фільмів Ромера полягає у руйнуванні
кінематографічних умовностей. Здатність знімати близьке, ”без розмежувань” кіно
і переповідати правдиві людські історії зробила Еріка Ромера справжнім
моральним авторитетом не лише у французькому, але й у світовому кіно. Тому його
фільми сприймаються чи не найкращою терапією людських душ. Кращі з них здатні
увійти у серце і залишитись у пам’яті дуже органічно, так ніби і були частиною
нас самих. Так ніби це ми самі знімаємо кіно, так ніби це кіно саме про нас або
ж ми знаємо про кого. Це дуже і дуже рідкісна ознака для кінорежисера і Ерік
Ромер тут неперевершений.
Кінематографічний ритм нашого Кіноклубу маркується
фільмами з найкращого циклу Еріка Ромера “Казки пір року”. “Зимова казка” –
завершує його. Перед новим роком. Перед новими сподіваннями. Перед новими
перемогами. Це гарно – дивитися зимову казку про пошуки справжнього кохання
взимку напередодні новорічних свят.
Ерік Ромер своїм фільмом дає людині надію.
Персональну і водночас всезагальну. Надію на те, що ще можна полюбити, що ще
можна все повернути, що слова мають вагу, а жести – значення. Що життя – це не
пафос подій, а правда повсякденності. Що любов – це коли людина стає перед
людиною без жодного дзеркала. Навіть кінематографічного…
Олег Яськів
Conte
d’hiver, Eric Rohmer, 1992
Нагороди: приз ФІПРЕССІ
та екуменічного жюрі на Берлінському кінофестивалі
Читайте
про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/