У вівторок 1 грудня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега
Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму Лорана Тірара «Мольєр» (Франція,
2007).
Тільки французи, з
величезною культурною традицією та, мабуть, найкращою школою кіно, вміють так
майстерно передавати на екрані дух і смак історичних епох. Коли повага і увага
виявляється у найменших деталях – від підбору акторів до останнього ґудзика на
камзолі, коли музика витончено стилізована, а інтер’єри та вулиці історично
збережені.
Французькі кінематографісти
створили не просто біографію видатного драматурга та сатирика. Їм вдалося
мікроскопічно точно зануритись у розкішну атмосферу театру Франції кінця XVII
століття – епохи пізнього бароко.
І найголовніше – те, що
авторам вдалось уникнути невдалої траєкторії багатьох кіностилізацій минулих
епох, коли сучасні актори грають в історичних декораціях, через що
переконливість оповіді практично зникає і глядачі спостерігають за «грою в
історію», що і складає природу більшості комерційних фільмів. Фактично, історія
“історичного” кіно – це історія поразок за рідкісними винятками. Ще менше
вдалих фільмів, які ставлять подвійну задачу – на тлі історичної епохи відобразити
внутрішній світ і творчу лабораторію видатних постатей.
А найскладніше, мабуть
«працювати» на тонкій лінії, яка розмежовує театр і кіно. Не можна сказати, що
кінематограф не прагнув переосмислити природу театру (не йдеться про
екранізації п’єс – того ж Шекспіра, Лопе де Веги, Вальда чи інших – якраз таких
фільмів, а серед добрих, немало). Проте вдалих спроб відтворити світ театру не
так багато. І фільм режисера Лорана Тірара «Мольєр» – одна з кращих серед них і
найсучасніша.
Переконаний, що саме після
таких фільмів людина захоче повернутися у театр не як статусне місце для показу
вечірніх туалетів, а в театр як живу творчу лабораторію людських
взаємостосунків. Більше того, глядач зрозуміє, що класика – це не лише пафосне
слово, а піт, кров і сльози геніїв минулого, які жили і творили у значно
складніших умовах, ніж ми. І не лише геніїв, але багатьох нині забутих
подвижників улюбленої справи.
Навіть зараз складно йти
проти течії, критикуючи багатіїв та можновладців, висміюючи міщанство та людей
з колективними інстинктами, викриваючи корупцію та лицемірство. А лише уявіть
як непросто та ще й з яким ризиком для життя це було робити колись! Мольєр
прожив цікаве, сповнене пригод і небезпек життя, важливі віхи якого лягли в
основу його дуже гострих та небезпечних п’єс.
У цьому фільмі майстерно
переплетені життєпис Мольєра і уявний образ його сучасників, стилістично
сплавлені драма і комедія. Сам фільм структурно стає драмою у драмі, комбінуючи
сюжетні ходи найвідоміших п’єс геніального драматурга «Тартюф» та «Мізантроп».
І найголовніше, фільм елегантно і правдиво створює плетиво почуттів, у яких
кохання, зрада і прощення є лініями одного лабіринту життя, який так вабить нас
попри небезпеки.
Фільм – як єдине ціле
акторської гри, операторської роботи, сценарної драматургії – працює з глядачем
на найтонших рівнях: без грубого епатажу, без дешевої скандальності та
необґрунтованої оголеності. Його сенсуалізм та магнетизм – у прихованих жестах,
деталях зачісок, напів-поглядах, метафорах та іронічних фразах; в очікуванні
поцілунку, сексу, вчинку.
“Мольєр” – справжній
подарунок усім хто закоханий у літературу, театр, мистецтво. Хто вміє
розрізняти талант від посередності. Хто вірить, що тіні генїів – це сліди Бога.
Приходьте. Ми продовжуємо
відкривати завісу світу, яким його створив Бог і залишив нам…
Олег Яськів
Molière, Laurent Tirard ,
2007
Читайте
про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/