У вівторок 7 липня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега
Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму Кеннета Бранна «Гра
навиліт» (Великобританія, 2007).
Найкраща гра для чоловіків
– це змагання за демонстрацію власної переваги – інтелектуальної, фізичної,
еротичної. Зіткнення харизми та розуму. У тонкощах цієї гри, яку
спостерігаємо впродовж усієї історії людської цивілізації, найкраще
розбираються жінки, оскільки саме вони були і залишаються головним мотивом та
стимулом для чоловічої гри навиліт. Довкола жінки – коханки, дружини, матері –
обертається сюжет чоловічих історій та міфів. З них, як з джерел, витікають
політичні чи економічні змагання, які складають закони трансформацій історичної
енергії.
Фільм «Гра навиліт» –
кінематографічний портрет пристрастей, вад, людської сутності врешті решт.
Складна шахова партія комбінацій чоловічого его, у якій гравцем може бути (а
насправді, на підсвідомому рівні, є) кожен глядач. Жінка присутня незримо, але
сутнісно – як сакральний символ, як ритуальний тотем.
Це особливий фільм, у якому
мало акторів, немає лінійно вибудованих подій, відсутні спецефекти та еротичні
відвертості. А насправді маємо справу з філігранним прикладом як без цих уже
майже звичних атрибутів можна робити прекрасне кіно! Кіно – як дуель двох
великих акторів, кіно – як стрибок до досконалості художника та оператора. Кіно
– як гідний високих літературних нагород захоплюючий сценарій з бездоганними
діалогами.
Кеннет Бранна знаний не
лише як хороший кінорежисер та кіноактор, але й постановник п’єс Шекспіра на
його батьківщині. Власне, один з найкращих сучасних інтерпретаторів Шекспіра.
Але «Гра навиліт» – сучасна
п’єса Ентоні Шаффера. Оздоблена редакцією нобелівського лауреата Гарольда
Пінтера. І від класики у ній залишається лише бездоганна злагодженість усіх
механізмів, які складають природу фільму, ледь – для смаку – з кулінарною витонченістю
приправлена театральністю. А ще магнетизм дії, яка щосекунди утримує увагу.
Перегляд «Гри навиліт» –
викликає реалістичне відчуття одночасної присутності у колізеї і театрі, в ролі
глядача і гравця водночас. У цьому справжня магія кіно як високого мистецтва.
Тож матимемо зустріч з
класикою у справжньому англійському стилі. Детектив, атмосфера, таємничість,
запах жінки, інтер’єри, музика, гумор… І на цьому тлі феєрична гра великих
акторів Майкла Кейна і Джуда Лоу. Як предмет у собі. Як діалог поколінь. Як
доказ невмирущості справжнього кіно…
А ще – це один з рідкісних
прикладів в історії кіно, коли рімейку вдавалося досягнути рівня першооснови
(класичного фільму 1972 року) і навіть перевершити його. У якому, до речі, той
же Майкл Кейн (десь у віці Джуда Лоу) зійшовся з Лоренсом Олів’є. Залишається
лише подивуватись сміливості режисера, який наважився змагатись з класичним
шедевром Джозефа Манкевича та зірковими акторами.
І запросити вас на
гурманське куштування смачного кіно…
Олег Яськів
Sleuth, Kenneth Branagh, 2007
Читайте
про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/