4
серпня, у середу, о 18:00 радо запрошуємо
на виставку кольорових світлин “Яблуневий
Спас” фотохудожника і
першопрохідця-кінематографіста у
Галичині Юліана Дороша. Подія організована
у співпраці з Львівським фотомузеєм і
проектом “Фотографії старого Львова”.
Оглянути експозицію можна щодня до
кінця серпня з 10:00 до 19:00, вхід вільний.
У
добірці тематичні етнографічні фото,
що демонструють святкування Спаса на
Гуцульщині.
Про
автора
Народився
1909-го
року в
сім’ї митника
Омеляна
Дороша та Іванни Крушельницької, сестри
письменника і журналіста Антона
Крушельницького. Дитинство минуло
у с. Копичинцях. На початку 1920-х рр. родина
Дорошів переїхала до с. Раковець-на-Дністрі
під Городенкою на
Івано-Франківщині.
Початкову освіту здобував у Станіславівській
класичній гімназії, яку закінчив 1927 р.
У
гімназії зацікавився технікою, почав
робити перші світлини. Став членом
«Пласту». Із 1926 р. фотографував різні
урочистості, життя пластових таборів,
згодом його запросили очолити
прес-квартиру «Пласту».
Перебуваючи
у центрі пластового життя, Юліан Дорош
також захопився туризмом, беручи в
експедиції фотоапарат. Результатом цих
мандрів став перший аматорський
короткометражний фільм «Свято молоді»
(1929 р.), знятий у пластовому таборі на
Соколі, поблизу Підлютого, однак при
першому перегляді стрічку було
сконфісковано польською владою.
Дорош
був серед ініціаторів створення у Львові
Українського фотографічного товариства
(УФОТО). Водночас активно продовжував
займатися журналістською справою,
співпрацював із багатьма львівськими
часописами – «Дні», «Життя і Знання»,
«Українські Вісти», «Назустріч», був
співредактором «Неділі».
Під
час другої виставки УФОТО він репрезентував
свій короткометражний етнографічний
фільм «Раковець», відзнятий на відпочинку
в Раковці-на-Дністрі влітку 1931 р.
У
лютому 1933 р. Ю. Дорош від етнографічного
відділу Львівського університету їздив
на Гуцульщину, де в околиці Космача,
Косова, Жаб’є знімав гуцульські танки.
Пізніше кадри з цієї експедиції увійшли
до другого етнографічного фільму
«Гуцульщина», який у фрагментах знімався
на кольорову
плівку.
У
травні 1933 р. УФОТО розпочало видавати
фаховий часопис для фотолюбителів
«Світло й Тінь» – Ю. Дорош став одним
із редакторів новозаснованого видання,
вміщуючи на його шпальтах чимало статей
із проблем фото- і кіномистецтва.
Окрім
фотовиставок, важливе місце у житті Ю.
Дороша посів кінематограф. 1936 р. йому
вдалося привернути увагу української
кооперації до проблем кіновиробництва,
відтак за фінансової підтримки Ревізійного
союзу українських кооператив створив
підприємство «Фотофільм» і розпочав
роботу над рекламним двогодинним
художнім фільмом про кооперативний рух
«До добра і краси» за сценарієм Романа
Купчинського та Василя Софроніва-Левицького.
Стрічка вийшла на екрани у листопаді
1938 р.
Одночасно
з роботою над фільмом «До добра і краси»
Юліан Дорош працював над створенням
«короткометражовиків». Фірма «Фотофільм»
під його керівництвом зняла такі стрічки:
«Весілля на Покутті», «День молоді
Рідної школи», «Йордан у Львові»,
«Виставка АНУМ» та ін. Також у липні
1938 р. він зняв фільм про похорони
командувача Української галицької
армії генерала Мирона Тарнавського.
Того
ж року митця запросили знімати археологічні
розкопки у княжому Галичі (Крилосі) під
керівництвом Ярослава Пастернака, а
вже на початку 1939 р. режисер взявся
до зйомок нової кольорової ігрової
стрічки під робочою назвою «Крилос» з
життя України-Руси ХІІ ст. Однак
далекосяжним планам режисера зашкодила
війна – роботу над стрічкою було
припинено.
За
підтримкою колег з Музею етнографії та
художнього промислу Юліан
Дорош відкрив 1957 р. першу персональну
виставку етнографічного фото.
У
1960-х рр. Ю. Дорош знімав етнографічні
сюжети для львівської студії телебачення.
1966 р. перейшов працювати в Центральний
державний історичний архів у Львові.
Там, маючи доступ до кінотехніки, відзняв
ще один кінофільм «Народні майстри
Гуцульщини».
Тривалий
час працював з науковими співробітниками
Львівського музею українського мистецтва.
1977 р. познайомився із о. Володимиром
Яремою (згодом – патріархом Української
автокефальної православної церкви
Димитрієм), з яким провадив роботу з
фотофіксації церков та народної
меморіальної кам’яної скульптури
Західної України. Останній виїзд на
фотофіксацію печерних святилищ у Страдчі
та Фійній здійснив у травні 1982 р., а вже
за два місяці серце Юліана Дороша
зупинилося.