У вівторок 30 жовтня о 18:30 кав'ярня "Штука" та Кіноклуб Олега Яськіва запрошують на перегляд та обговорення фільму братів Коенів «Хай живе Цезар!» (США, 2016).

Коли тобі довго не щастить з переглядом поганих фільмів, або просто не щастить у житті, подивись один з фільмів братів Коенів і віра у силу мистецтва та магію життя повернеться.

У братів Коенів кіно стає структурно-зрозумілим. Ніби й охоплюєш все загалом, але водночас помічаєш найменшу структурну складову. Час у їхніх фільмах не тече як у нас, глядачів, згідно загальної теорії відносності, а вимірюється (і сповільнюється!) густиною дії та потенціалом смислів. У кращих їхніх роботах немає жодного зайвого кадру чи порожнього діалогу. Жодного! Мова їхніх сценаріїв настільки ж лаконічна, як і мова прози Гемінгвея чи Барріко, в яких 7/8 тексту заховано у підтекст. А це вимагає повної залученості глядача у гру в кіно, яку пропонують режисери.

Те що кіно – це гра, брати Коени особливо й не приховують. Тільки для них це велика гра, у яку грають дорослі люди. Як у таємні ордени, у політичні партії, у масонство, «римські клуби» чи у скавтинг.

Правила цієї гри дозволяють моделювати уявні ситуації і транслювати їх на дійсність через глядацьке сприйняття. У цій грі можна розповідати казку (підставте трилер, детектив, вестерн, чорну комедію), але говорити про елементи нашого життя. Говорити спокійно, насолоджуючись вкладеним змістом, граючи філософськими ідеями або вуличними істинами. Створювати персонажі, яких хочеться зустріти у житті або ж навіть уявити не наважуєшся.

У фільми Коенів хочеться потрапити. Якщо не героєм, то учасником знімальної групи. Тому що стільки хочеться додати від себе, з власного досвіду, розповісти знайомі чужі історії, які так гарно лягають на сценарну доріжку! Стати трохи деміургом, підправити світ, в якому доводиться жити, посміятися з себе і свого часу.

Брати Коени – найвищі професіонали своєї справи. Вони розуміють кіно як ніхто краще. Ставляться до нього без снобського пафосу і зарозумілості. Тому їм вдається майже завжди влучати у десятку. І не має значення в якому жанрі буде їхній фільм – чи залитий кров’ю трилер як «Старим тут не місце», чи легковажна комедія як «Де ти, брате мій» – це буде добре кіно, яке робитиме з вами те, що й має за законами жанру – тримати в заціпенінні або викликати гомеричний сміх. А на виході ви однаково відчуєте задоволення від того що отримали те, на що закономірно очікували від висококласного кіно. Тому що кіно – це розвага! Як і література, як музика, як живопис. Як філософія, зрештою. Просто кожному своє, а декому – все разом. Проте навіть найрозумніші люди зізнаються, що мистецтво і філософія для них – це насолода і розвага, яку вони прикладають у повсякденному житті. Або не прикладають, залишаючись мізерними у життєвій реальності.

Схоже, що для Коенів підходить варіант «все разом» тому що навіть у найчорніших їхніх фільмах обов’язково присутні інші мистецтва – прекрасні пейзажі чи продумані інтер’єри, атмосферна і завжди доречна музика, висушені від зайвого і насичені образами тексти, цілі пригоршні добрих думок, розчинені в кінематографічній єдності цього всього.

Брати Коени дуже розумні, а, отже, з добрим почуттям гумору хлопці. Вони здатні сміятися не лише з себе – що престижно в інтелектуалів, але й з інших, що ображає невігласів. Тому парадоксально, але їхні фільми – будучи вкрай зрозумілими і сюжетно цікавими, а відтак «їстівними для попкорну», відносять до авторського кіно, тобто «кіно для розумників». На щастя, це лише напівправда, тому що касові збори в Америці є занадто великими як для інтелектуального кіно. А це може свідчити, що Коени стали «своїми» бодай для американського масового глядача. Вони таки зуміли стати інтелектуальними режисерами зрозумілими кожному.

У своєму передостанньому фільмі з промовистою назвою «Аве, Цезар» Джоел та Ітан Коени з елегантною іронією пролітають над світом Голівуду і, ширше, цілого світу кінематографу. Заодно у поле їхнього прицілу потрапляють головні політичні, сімейні та релігійні меседжі нашої цивілізації.

Це класичний прийом «фільму про фільм», розширений до варіанту «фільму про кінематограф». На прикладі зйомок уявного фільму «Аве Цезар» у вінтажні п’ятидесяті роки, прослідковуючи за скаженим життям головного героя – виконавчого директора фільму, та пригодами з детективно-політичним підтекстом головної кінозірки цього псевдо-історичного фільму, режисери соковито і поблажливо зображують світ індустрії кіно, світ психології кіно, світ бізнесу кіно, світ інтриг та скандалів у кіно. Звісно що проектуючи це на світ нашої повсякденності.

Та Коени не були б собою якби обійшлися без детективної інтриги навіть у декларовано комедійному фільмі. Якби уникнули стилізації під улюблений ними кінематографічний стиль «нуар», який ще у повоєнні роки поєднав психологічну драму з гостросюжетним детективом у цілісну атмосферу тривоги і співпереживання. Відтак, у фільмі, окрім інтелектуальних ігор на полі гумору, присутнє також і викрадення, і шантаж, і таємне комуністичне товариство. Все, звісно, що спародійовано до гротеску, але не без великої долі істини.

Стилістично це фільм, який вкладається у мозаїку епізодів-цитат, в яких режисери ностальгійно проминають різні стилі та епохи кінематографу. Від режисера вимагається особлива еквілібристика щоби втримати сюжетну рівновагу у мультижанровому фільмі, де детектив сусідить з мюзиклом, а комедія – з політичним фарсом.

Прекрасне гроно акторів (Джордж Клуні, Рейф Файнз, Скарлет Йоганссон, Тільда Свінтон, Крістофер Ламберт і навіть Дольф Лундгрен) з відчутною насолодою «грають у кіно» у цьому фільмі. Майже фізично можна відчути як через повітряну гру сенсами режисери діляться своїми тривожними думками про вдавану справедливість нашого суспільства, про «нелюдське обличчя» капіталізму, про небажання долати релігійні непорозуміння самими ж церквами, про цинічну природу комерційного кіно, про нещирість міжособистісних стосунків на роботі і в побуті.

«Аве, Цезар» – не просто один з кращих фільмів одних з кращих режисерів світу. Насамперед це прекрасне освічення в любові до кіно!

Таким фільмам просто необхідно з’являтися час-від-часу, як це траплялось з класичними фільмами Пітера Богдановича чи Джузеппе Торнаторе. Необхідно щоб рятувати наші душі. Щоб повертати віру у можливості людини, віру у силу її мрій, щоб, зрештою, дарувати нам просту радість від щоденного проживання життя…

Посміхайтеся, друзі! Приходьте у Кіноклубі на цей розумний і драйвовий фільм щоб розділити радість причетності до справжнього мистецтва.

Олег Яськів


Hail, Caesar, Joel Coen and Ethan Coen, 2016

Читайте про хороше кіно - http://prostir-kino.com.ua/


-        ВТ 23 жовтня о 18:30 - Кіноклуб Олега Яськіва: «Істина» (Анрі-Жоржа Клузо, Франція, 1960), https://www.facebook.com/events/432746530463484/;

-        СР 24 жовтня о 18:00 – четверте заняття Школи архітектури Львова з істориком архітектури Тетяною Казанцевою «Бароко у Львові - кам'яниці (друга половина XVII – XVIII ст.). Архітектура класицизму у Львові (перша половина ХІХ ст.)». План лекції - http://bit.ly/2NW7Szy, вартість заняття – 200 гривень;

-        ПТ 26 жовтня о 19:00американські хіти у фортепіанних версіях Олексія Карпенка. Програма – http://bit.ly/2S9t4FE;

-        СБ 27 жовтня о 19:00«Під небом Парижа», концерт Мирона Остюка (акордеон) і Зеновія Сороківського (скрипка). Програма - http://bit.ly/2J9vjo8;

-        НД 28 жовтня о 14:40екскурсія «Навколо вулиці Здоров’я» доцента кафедри нової і новітньої історії України УКУ, кандидата мистецтвознавства Ігоря Жука, деталі - https://www.facebook.com/events/324677898325642/. Для участі необхідна реєстрація і передоплата - http://bit.ly/2PbRGPv, можливості розрахунку на місці не буде;

-        НД 28 жовтня о 17:00фортепіанний концерт Павла Гречки «Чеська музика від Бароко до Романтизму». У програмі – композиції Антоніна Джоржака, Вітезслава Новака, Яна Душика, Вацлава Піхля, Яна Ворішека;

-        НД 28 жовтня о 19:00“The girl from Ipanema”, концерт Олексія Жданова і Тімура Булатова. Програма - http://bit.ly/2PKUv7a;

-        ПН 29 жовтня о 19:00“Autumn leaves”, за фортепіано Олексій Карпенко. Звучатимуть популярні джазові і класичні танцювальні мелодії, програма - http://bit.ly/2S9Rsa7.

Вхід на усі концерти вільний, резервація столиків - 097 586 81 95.


У понеділок 29 жовтня з 19:00 до 20:00 гості кав’ярні «Штука» матимуть нагоду послухати збірку танцювальних і джазових мелодій у виконанні Олексія Карпенка, вхід вільний.

Програма:

-        Carlos Gardel “Por una Cabeza”;
-        Astor Piazzolla “Libertango”;
-        Matos Rodriguez “La Cumparsita”;
-        Johannes Brahms “Hungarian dance №5”;
-        Earl Wild “The Man I Love”;
-        George Gershwin “Summertime”;
-        Louis Armstrong “Go Down Moses”;
-        Joseph Kosma “Autumn leaves”.

28 жовтня, у неділю, о 19:00 «Штука» запрошує на концерт “The girl from Ipanema”. У виконанні Олексія Жданова (гітара) і Тімура Булатова (труба) звучатимуть джаз і босанова, вхід вільний.

Програма:

-        Johny Mandel “The Shadow of Your Smile”;
-        Bart Howard “Fly Me to the Moon”;
-        Sting “La Belle Dame Sans Regrets”;
-        Eden Ahbez “Nature Boy”;
-        Antonio-Carlos Jobim “The Girl from Ipanema”;
-        Paul Desmond “Take Five”;
-        Djalma Ferreira “Recado Bossa Nova”;
-        George Shearing “Lullaby of Birdland”;
-        Luiz Bonfa “Mahna De Carnaval”;
-        Antonio-Carlos Jobim “Favela”.

27 жовтня, у суботу, кав’ярня-галерея «Штука» запрошує на концерт Мирона Остюка (акордеон) та Зеновія Сороківського (скрипка) «Під небом Парижа». Початок о 19:00, вхід вільний.

У програмі:

-        Hubert Giraud “Sous le ciel de Paris”;
-        Michel Legrand “Les Parapluies de Cherbourg”;
-        Mireille Mathieu “Der Pariser Tango”;
-        Joe Dassin “Chanson Triste”;
-        Joseph Kosma “Les feuilles mortes”;
-        Carlos Gardel “Por una cabeza”;
-        Mireille Mathieu “La dernière valse”;
-        вальс “L' Indifference”;
-        "Tico-Tico no Fubá";
-        Luiz Floriano Bonfá “Manhã de Carnaval” та інші.

26 жовтня, у п’ятницю, о 19:00 «Штука» запрошує послухати американські популярні мелодії у виконанні піаніста Олексія Карпенка, вхід вільний.

Оновлена програма:

-        Michael Jackson “Billie Jean”;
-        Ray Charles “Hit The Road Jack”;
-        The White Stripes “Seven Nation Army”
-        Maroon 5 “This Love”;
-        Adele “Rolling in the Deep”;
-        Adele “Someone Like You”;
-        Avicii “Wake Me Up”
-        Imagine Dragons “Radioactive”;
-        Rag'n'Bone Man “Human”;
-        Alex Clare “Too Close”;
-        Linkin Park “Numb”;
-        Beyoncé “Halo”;
-        Daft Punk “Get lucky”.

-        ВТ 16 жовтня о 18:30 - Кіноклуб Олега Яськіва: «Дивовижна історія Франсуа Рабле» (Ерве Бале, Франція, 2010), https://www.facebook.com/events/1893557147424110/;

-        СР 17 жовтня о 18:00третє заняття Школи архітектури Львова з істориком архітектури Тетяною Казанцевою «Бароко у Львові - сакральні будівлі (ІІ пол. XVII – XVIII ст.)». Вартість заняття – 200, детальніше - http://bit.ly/2OpwKVr;

-        ЧТ 18 жовтня о 19:00«З історії літературного Львова: Бубер, Рот, Ауербах, Хешелес», розповідь Ольги Лідовської, керівниці музею «Слідами галицьких євреїв» ВЄБФ «Хесед-Ар’є». Детальніше - https://www.facebook.com/events/536146610146296/, для участі потрібна реєстрація - http://bit.ly/2A8IdjG;

-        ПТ 19 жовтня о 19:00«Несподівані мелодії для скрипки і контрабаса», концерт Богдана Ільницького і Павла Кропа. Програма - http://bit.ly/2CNMifJ;

-        СБ 20 жовтня о 19:00“Autumn leaves”, за фортепіано Олексій Карпенко. Звучатимуть популярні джазові і класичні танцювальні мелодії, програма - http://bit.ly/2CMAytS;

-        НД 21 жовтня о 14:40екскурсія Тетяни Казанцевої «Українська сецесія, частина друга», https://www.facebook.com/events/507380029744522/. Для участі необхідна реєстрація і передоплата - http://bit.ly/2pU5YWt, можливості розрахунку на місці не буде;

-        НД 21 жовтня о 17:00«Несподівані мелодії для скрипки і контрабаса», концерт Богдана Ільницького і Павла Кропа. Програма - http://bit.ly/2yhyLsM;

-        НД 21 жовтня о 19:00концерт дуету акордеоністів Миколи Лахмана і Святослава Мартинюка. Програма - http://bit.ly/2OoT8OK;

-        ПН 22 жовтня о 19:00«Мелодії з кіно», за фортепіано Олексій Карпенко. Серед іншого заплановані головні музичні теми з к/ф «Запах жінки», «Леон-кіллер», «Пірати Карибського моря», “What a wonderful world” тощо. 

Вхід на усі концерти вільний, резервація столиків - 097 586 81 95.


У неділю 21 жовтня у «Штуці» звучатимуть улюблені популярні мелодії у виконанні дуету акордеоністів Миколи Лахмана і Святослава Мартинюка. Початок о 19:00, вхід вільний.

Програма:

-      Balkan dance;
-      Astor Piazzolla – Libertango;
-      Avicii - Wake me up;
-      Michael Jackson - Billie jean;
-      Imagine Dragons – Demons;
-      Muse – Resistance;
-      System of a down – Aerials;
-      звукова доріжка до “Sherlock Holmes BBC”;
-      AC/DC – Thunderstruck;
-      Frank Marocco.

У неділю 21 жовтня гості кав’ярні «Штука» матимуть нагоду послухати концерт струнного дуету Павла Кропа і Богдана Ільницького «Несподівані мелодії для скрипки і контрабаса». Початок о 17:00, вхід вільний.

Програма:

-        Океан Ельзи «Не питай»;
-        Adele “Rolling in the deep”;
-        ACDC “Back in black”;
-        Rihana “We found love”;
-        Coldplay “Viva la vida”;
-        Michael Jackson “Smooth criminal”;
-        Michael Jackson “Billy jean”;
-        Lalo Schifrin “Mission impossible”;
-        Carlos Gardel “Por una cabeza”;
-        Eduardo di Capua “O sole mio”;
-        Pachebel canon in D;
-        Gioacchino Rossini “Carnaval de Venezia”;
-        Океан Ельзи “Холодно”;
-        Nirvana “Smells like teen spirit”;
-        Louis Armstrong “La vie en rose”.

У суботу 20 жовтня з 19:00 до 20:00 гості кав’ярні «Штука» матимуть нагоду послухати збірку танцювальних і джазових мелодій у виконанні Олексія Карпенка, вхід вільний.

Програма:

-        Carlos Gardel “Por una Cabeza”;
-        Astor Piazzolla “Libertango”;
-        Matos Rodriguez “La Cumparsita”;
-        Johannes Brahms “Hungarian dance №5”;
-        Earl Wild “The Man I Love”;
-        George Gershwin “Summertime”;
-        Louis Armstrong “Go Down Moses”;
-        Joseph Kosma “Autumn leaves”.